moneysteps

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2016

Förlänger livet?

Av V L - 28 oktober 2016 21:41

Man lyssnar ju på expertisen som säger att äta mycket frukt och grönt samt motion förlänger livet.

Är inte helt säker på det där med frukt och grönt. Mina föräldrar och övriga förfäder var inga stora konsumenter av frukt och grönt men många levde länge. När jag var liten så var det inte vanligt med annat än potatis, det fanns på matbordet nästan varje dag. Morötter och inlagda rödbetor förekom ibland året runt. På sommaren minns jag att majrovor och ärtskidor var något som man åt från trädgårdslandet - när det lyckades att få resultat av sådden. Hjortron, blåbär och lingon fanns alltid hela året, och någon frukt då och då. Minns speciellt julens vindruvor. Vi hade en lanthandel och till julen kom dessa goda vindruvor, lite exotiskt var det då. De kom i en trälåda som var fylld med små korkbitar. Äpplen, apelsiner och bananer fanns ofta men det var liksom ingen vardagsmat på den tiden.

Motion däremot, det måste vara det bästa för att leva länge. Förr i tiden motionerade folk hela dagarna med att få vardagen att fungera. Nästan varje hem hade ladugård med kor, kalvar, hästar, får och andra djur. Maskiner var inte så vanligt så det mesta fick göras med handkraft. Slåtter, snöskottning, vedhuggning, hämta vatten och allt annat som bara måste göras. Hemma fick vi indraget vatten när jag var tonåring, det var vattenhink och torrdass som gällde före. Ibland lite jobbigt, speciellt dagar när det var 20-40 minus. Men skulle för allt i världen inte byta denna tid mot dagens lyx. Men idag skulle man inte orka med det livet, tror jag...

Försöker i alla fall att göra som expertisen säger, äta frukt och grönt (det är ju himla gott) och motionera varje dag. Idag blev det stavgång i skogen med Rand och Cent som sällskap. Rand tror nog att hon är yngre än vad hon är, far fram som en galning och hamnar i galen tunna ibland. Missbedömer hopp över diken så hon hamnar i diket istället och liknande misstag. Cent gör som alltid, håller sig i närheten av fötterna, lite besvärligt när man har stavar.

Ska enligt uppgift ha setts en björn i grannbyn, så lite läskigt är det att vara i skogen, men är ganska säker på att jag inte kommer att få se den. Min skogsrädsla som jag haft hela livet verkar inte gå över, men tycker att jag lärt mig att leva med den.

Det var fint idag, lite rådimma fastän det var mitt på dagen. Blött i gräset även om det var sol ibland.

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av V L - 7 januari 2019 18:16

Då har man fått uppleva ännu ett nytt år, bara tacka och ta emot. Känns som en stor gåva numera att få se fram emot nya utmaningar och möjligheter, även om de minskar i takt med att åren går...   Inga större nyårslöften för min del, men ska tänka...

Av V L - 12 april 2018 08:59


Ja, det kan man undra när man ser all massa snö som finns på gården. Vi har bott här i 40 år och under denna tid har det inte varit i närheten av dessa mängder. Stora högar överallt! Nu har i alla fall den gamla ladugården, byggd på 40-talet, fått ...

Av V L - 11 mars 2018 22:11

En helt fantastiskt dag med sol och endast några minusgrader. Lite blåst men det kan man stå ut med när äntligen solen tittar fram efter många grå dagar med snöfall. Dong fick följa med matte på sparktur och de andra fyra fick följa husse och springa...

Av V L - 5 mars 2018 14:25


För ett år sedan satt vi ute i solen och grillade vid vår grillplats. I år känns det inte aktuellt, vem orkar skotta fram den, inte vi i alla fall. Det är massor av snö, undrar hur det kommer att se ut när all denna vita massa ska tina bort. Borde in...

Av V L - 20 februari 2018 09:44


Har i många år prenumererat på bingolotto till förmån för klubben, men vinsterna har varit sparsamma, någon ny lott eller 100 kr har det blivit då och då.  De kommer månadsvis i ett brev och tanken är att när söndagarna kommer kolla på TV och spela...

Ovido - Quiz & Flashcards